11. “ BANQUERS MALTRACTADORS, SOU UNS LLADREGOTS” / 11. “ BANQUEROS MALTRATADORES, SOIS UNOS LADRONES”

 

[CAT]

La imatge del tren s’usa sovint com a metàfora per a referir-se a la mateixa vida o a diversos aspectes d’ella: “viure a tot tren”, “deixar escapar el darrer tren”, “prendre el tren equivocat” etc. El tren, el veritable aparell que va sobre unes vies de ferro en el meu cas va marcar el meu devenir d’una forma molt real, gens metafòrica.

Em trobava a la gran, massa gran per a una dona de poble com jo, estació de Sants de Barcelona. Havia baixat del meu poble d’un centenar d’habitants, Estamariu, prop de la Seu d’Urgell, amb taxi fins a Barcelona amb la intenció d’agafar un tren amb destinació a València per anar a veure la meva néta recent nascuda. La meva filla vivia a la ciutat de l’orxata per excel·lència, Alboraia, al costat de la capital valenciana.

Tot anava sorprenentment bé fins que la vaig cagar i vaig acabar en el tren equivocat. I on vaig anar a parar distreta i despreocupada entre somnis plaents còmodament asseguda al meu seient de la finestra? Ni més ni menys que a Madrid.

A partir d’aquest moment tot es va complicar d’una manera boja i sorprenent. Jutgeu vosaltres mateixos. I és que la casualitat va fer que quan vaig sortir del tren un riu de gent procedent del tren del costat i que portaven pancartes i cridaven consignes que al principi no entenia se m’emportés sense remei fora de l’andana. Si no hagués seguit el corrent humà hauria acabat xafada sota la turba d’una manera cruel i dramàtica. Emportada per la massa vaig acabar al carrer on el riu afluent es va ajuntar amb el riu principal. Realment, més que un riu allò semblava un mar.  Un mar a Madrid!

Finalment vaig aclarir que la gran manifestació tenia una noble i justificada  raó de ser. Era gent farta de l’abús dels bancs i que havien dit prou. Ep! El motiu em va semblar extraordinari i m’hi vaig unir amb tota la motivació del món. Tant es així que vaig començar a cridar com una boja: “BANQUERS MALTRACTADORS, SOU UNS LLADREGOTS” un i un altre cop. Tant cridava que se’m va apropar una reportera d’una cadena televisiva i em va preguntar d’on venia i la raó de ser allà.

 

-Vengo d’Estamariu en Catalunya y quiero denunsiar los abusos de los bancos con la gente mayor. Nos cobran por todo y el servisio da pena. “Use el cajero” nos dicen... ¡Si no sé como va el microondas! Nos tratan como a la mierda... “BANQUERS MALTRACTADORS, SOU UNS LLADREGOTS” “BANQUERS MALTRACTADORS, SOU UNS LLADREGOTS” (...)

 

Les persones del meu voltant van començar a aplaudir com boges. Sorprenentment per a mi, tot eren felicitacions per les meves paraules davant les càmeres. Certament em vaig emocionar.  Es veu que li vaig caure tan bé al director del programa que  havia entrat en directe que em va convidar a participar en un debat del seu programa sobre el tema. Total que vaig acabar en un plató de televisió envoltada  de personatges relacionats amb el món de la banca: sindicalistes, banquers, clients... Us ho podeu creure? Feu un esforç tot i que costa. Jo encara no m’ho crec... Tampoc la meva filla que, un cop acabat el debat, en el qual vaig dir el que em va donar la gana, va aconseguir finalment de parlar amb mi per telèfon.

 

-Però mama, què fas a Madrid? Què fas a la tele i parlant de bancs? Jo al·lucino...  M’he hagut de fregar els ulls vint vegades. No entenc res.

-Ai filla meva. És una llarga història. Vaig prendre un tren equivocat... O potser va ser encertat... Ara sóc una estrella i em volen entrevistar diverses televisions. Quan acabi la turné vinc a veure la xiqueta. Ho prometo!

 

Sí,  al final la vaig veure. Concretament el dia del bateig. La criatura em va semblar una preciositat. Per cert que m’hi va portar el Mariano amb seu Mercedes de cent mil euros. Està forrat el punyeter! I té una casa més gran que tot Estamariu allà a la Moraleja.  És un banquer d’èxit.  Tot i això és bon home... Crec que m’he enamorat!


[ESP]

 

La imagen del tren se usa a menudo como metáfora para referirse a la misma vida o a varios aspectos de ella: "vivir a todo tren", "dejar escapar el último tren", "tomar el tren equivocado" etc. El tren, el auténtico aparato que va sobre unas vías de hierro en mi caso, marcó mi futuro de una forma muy real, nada metafórica.

Me encontraba en la gran, demasiado grande para una mujer de pueblo como yo, estación de tren de Sants de Barcelona. Había bajado de mi pueblo de un centenar de habitantes, Estamariu, cerca de la Seu d'Urgell, en taxi hasta Barcelona con la intención de tomar un tren con destino a Valencia para ir a ver a mi nieta recién nacida. Mi hija vivía en la ciudad de la horchata por excelencia, Alboraya, junto a la capital valenciana.

Todo iba sorprendentemente bien hasta que la cagué y acabé en el tren equivocado. ¿Y dónde fui a parar distraída y despreocupada entre sueños placenteros cómodamente sentada en mi asiento de la ventana? Nada menos que en Madrid.

A partir de ese momento todo se complicó de una manera loca y sorprendente. Juzgue usted mismo. Y es que la casualidad hizo que cuando salí del tren un río de gente procedente del tren de al lado y que llevaban pancartas y gritaban consignas que al principio no entendía se me llevara sin remedio fuera del andén. Si no hubiera seguido la corriente humana habría acabado pisada bajo la turba de forma cruel y dramática. Llevada por la masa terminé en la calle donde el río afluente se juntó con el río principal. Realmente, más que un río aquello parecía un mar. ¡Un mar en Madrid!

Por último aclaré que la gran manifestación tenía una noble y justificada razón de ser. Era gente harta del abuso de los bancos y que habían dicho bastante. ¡Eh! El motivo me pareció extraordinario y me uní con toda la motivación del mundo. Tanto es así que empecé a gritar como una loca: “BANQUEROS MALTRATADORES, SOIS UNOS LADRONES” una y otra vez. Tanto gritaba que se me acercó una reportera de una cadena televisiva y me preguntó de dónde venía y la razón de estar allí.

 

-Vengo de Estamariu, en Cataluña, y quiero denunciar los abusos de los bancos con la gente mayor. Nos cobran por todo y el servicio es de pena. “Use el cajero” nos dicen... ¡Si no sé cómo va el microondas! Nos tratan como una mierda...

 

Las personas de mi alrededor empezaron a aplaudir como locas. Sorprendentemente para mí, todo eran felicitaciones por mis palabras frente a las cámaras. Ciertamente me emocioné. Al parecer le caí tan bien al director del programa que había entrado en directo que me invitó a participar en un debate de su programa sobre el tema. Total que terminé en un plató de televisión rodeada de personajes relacionados con el mundo de la banca: sindicalistas, banqueros, clientes... ¿Se lo pueden creer? Hagan un esfuerzo aunque cueste. Yo todavía no me lo creo... Tampoco mi hija que, una vez terminado el debate, en el que dije lo que me dio la gana, logró finalmente hablar conmigo por teléfono.

 

-Pero mamá, ¿qué haces en Madrid? ¿Qué haces en la tele y hablando de bancos? Yo alucino... He tenido que frotar-me los ojos veinte veces. No entiendo nada.

-Ay hija mía. Es una larga historia. Tomé un tren equivocado... O tal vez fue acertado... Ahora soy una estrella y quieren entrevistarme varias televisiones. Cuando acabe la turné vengo a ver a la niña. ¡Lo prometo!

 

Sí, al final la vi. Concretamente el día del bautizo. La criatura me pareció una preciosidad. Por cierto que me llevó Mariano con su Mercedes de cien mil euros. ¡Está forrado el puñetero! Y tiene una casa mayor que todo Estamariu allí en la Moraleja. Aunque es un banquero de éxito me parece un buen hombre... ¡Creo que me he enamorado!

 




 

 Josep Maria Palaus Planes (2022)


JMP a AMAZON

Comentarios