20. LA NENA DE L’AUTÒGRAF / 20. LA NIÑA DEL AUTOGRAFO

[CAT]

De les coses més curioses i estranyes que m’han passat mai, destacaria el cop, fa molts anys, que mentre sopàvem amb la meva senyora en un restaurant de la part alta de Barcelona, se’m va apropar una nena de no més de 10 anys i em va demanar un autògraf. La meva cara d’estupefacció la va sorprendre. Era el primer cop que em demanaven quelcom semblant. Els poetes, com és el meu cas, no som especialment populars i menys entre les criatures. Li havien manat els pares? La primera impressió que vaig tenir apuntava cap aquí, sobretot quan vaig aixecar la vista i els vaig veure taules enllà, amb un gran somriure a la boca, mirant-nos a l’espera que em decidís a complir els anhels de la criatura, o potser millor els seus.

Finalment , vaig agafar un tovalló, a l’estil del contracte del Messi, per cert, i li vaig voler dedicar unes paraules poètiques abans d’estampar-li la firma en el paper.

 

Nina bonica de mirada inquieta,

Innocència pura de vida tendra,

Dolçor inacabable de maldat neta,

Molt de tu tots hem d’aprendre.

 

 

Li vaig dedicar amb molt d’entusiasme i la nena se’n va anar cap on es trobaven els seus pares i els va entregar el tovalló tota cofoia. La reacció dels pares em va deixar astorat. Aparentment  van llegir el poema, es van posar a riure d’immediat i acte seguit, sense cap vergonya, el pare en va fer un manyoc i el va tirar en una paperera propera mentre no parava de fer que no amb el cap amb uns llargs tallarins sobreeixint de la boca. La nena, però, no tan riallera, més aviat contrariada, va anar fins a la paperera i va recollir el que per als seus pares era simplement brossa.

Vaig entendre de seguit que tot plegat havia estat una desgraciada confusió. Sobretot quan un amic meu del gimnàs em va ensenyar el nou fitxatge del Barça, d’un nom que no recordo, ni m’importa, i que certament tenia una retirada a mi.

Anys més tard, una diada de Sant Jordi que finalment vaig aconseguir de treure un llibre de poesies amb prou suport de l’editorial com per a tenir lloc de privilegi en una firma de llibres, entre d’altres persones se’m va apropar una bonica i riallera jove d’uns trenta anys i em va demanar que li dediqués el llibre.  La seva cara em va resultar coneguda d’alguna manera, però no sabia on ens havíem vist. De seguit em va treure de dubtes.

 

-No és el primer cop que em dedica poesia, sap senyor Vila?

-Ah no? Ens coneixem?

-Sí, sóc la nena de l’autògraf i li vull agrair que les seves paraules escrites al tovalló em van marcar la vida. Jo també escric poesia i em fa feliç.

 

Em va impressionar, sobretot quan es va treure el vell i arrugat paper de la bossa i me’l va ensenyar satisfeta, com si fos un gran trofeu. Com una molla, em vaig aixecar i la vaig abraçar fort mentre m’inundava un profund sentiment d’alegria i agraïment cap a la seva extraordinària persona. Potser sí que la poesia ben feta, la que surt del cor, malgrat ser sovint maltractada i incompresa, serveix per a fer-nos a tots millors persones.  

[ESP] 


De las cosas más curiosas y extrañas que me han sucedido en la vida, destacaría la ocasión, hace muchos años, en que mientras cenábamos con mi señora en un restaurante de la parte alta de Barcelona, ​​se me acercó una niña de no más de 10 años y me pidió un autógrafo. Mi cara de estupefacción le sorprendió. Era la primera vez que me pedían algo parecido. Los poetas, como es mi caso, no somos especialmente populares y menos entre las criaturas. ¿Era  idea de sus padres?  La primera impresión que tuve apuntaba hacia aquí, sobre todo cuando levanté la vista y les vi, unas cuantas mesas más allá, con una gran sonrisa en la boca, mirándonos a la espera de que me decidiera a cumplir los anhelos de la criatura, o quizás mejor los suyos.


Finalmente, agarré una servilleta, al estilo del primer contrato de Messi, por cierto, y quise dedicarle unas palabras poéticas antes de estamparle mi firma en el papel.


Muñeca hermosa de mirada ilusionada,

inocencia pura de vida por conocer.

Dulzura eterna de bondad inundada,

mucho de ti todos debemos aprender.

 

Le dediqué estas palabras simples con mucho entusiasmo y la niña, después de mover su cabecita con una señal clara de agradecimiento, regresó a la mesa con sus padres y les entregó la servilleta con una gran sonrisa. La reacción de sus padres me dejó asombrado. Aparentemente leyeron el poema, se echaron a reír de inmediato y acto seguido, sin vergüenza alguna, el padre hizo una bola con la servilleta y la tiró a una papelera cercana mientras no paraba de negar con la cabeza con unos largos tallarines sobresaliendo de su boca grasienta. La niña, no tan risueña, sin embargo, más bien contrariada, fue hasta la papelera y recogió lo que para sus padres era simplemente basura.

Entendí de inmediato que todo ello había sido una desgraciada confusión. Sobre todo cuando, a la mañana siguiente, un amigo mío del gimnasio me enseñó el nuevo fichaje del Barça, de un nombre que no recuerdo, ni me importa, y que ciertamente tenía un gran parecido a mí.

Años más tarde, en una Diada literaria de Sant Jordi en que finalmente conseguí sacar un libro de poesías con suficiente apoyo de la editorial como para tener lugar de privilegio en una firma de libros, entre otras personas se me acercó una hermosa y risueña joven de unos treinta años y me pidió que le dedicara el libro de poesías. Su cara me resultó conocida de alguna manera, pero no sabía dónde nos habíamos visto. Enseguida me sacó de dudas.


-No es la primera vez que me dedica poesía, ¿sabe señor Vila?

-¿Ah no? ¿Nos conocemos?

-Sí, soy la niña del autógrafo y quiero agradecerle que sus palabras escritas en la servilleta marcaron para bien mi vida. Yo también escribo poesía y me hace feliz.


Me impresionó, sobre todo cuando se quitó el viejo y arrugado papel del bolso y me lo enseñó satisfecha, como si fuera un gran trofeo. Como si estuviera sentado encima de un muelle, me levanté rápidamente y la abracé fuerte mientras me inundaba un profundo sentimiento de alegría y agradecimiento hacia su extraordinaria persona. Quizás sí que la poesía bien hecha, la que sale del corazón, a pesar de ser a menudo maltratada e incomprendida, sirve para hacernos a todos mejores personas.




 Josep Maria Palaus Planes (2022)


JMP a AMAZON

Comentarios