22. LA NIT EM CONFON (I NO SOLS LA NIT) / 22. LA NOCHE ME CONFUNDE (Y NO SOLO LA NOCHE)

[CAT]


Feu-me cas: no beveu. I si ho feu que sigui moderadament. A mi la nit, i sobretot la beguda, em confonen, i molt.  Bé, feliçment puc parlar en passat. Després d’estar a punt de morir a causa de la beguda, i la nit, afortunadament vaig reaccionar i ara ja sóc un altre.

Fa uns anys vivia en un poblet del Pirineu, Bescaran, on ningú tancava les portes amb clau ni per dormir. Era habitual presentar-se al menjador del veí simplement obrint la porta i entrant. De fet, alguns fins deixaven les claus posades a la porta. Jo no arribava a aquest extrem un xic perillós, però donava gust viure en un món on la confiança entre veïns del poble arribava a aquest nivell.

El dia de la Festa Major d’Estamariu, el poble veí, vaig agafar una mona històrica. A les quatre de la matinada, vaig decidir que ja n’hi havia prou de beure perquè se m’havien acabat els quartos. Era hora de tornar a casa. No sé com no em vaig matar en els cinc quilòmetres de carretera, estreta i parcialment amb fortes corbes, que separen els dos pobles veïns. Potser hauria valgut més, donat la bestiesa que estava a punt de fer!

L’arribada a Bescaran va ser molt calamitosa. Vaig aparcar prop de casa i, fent més tortes de les que acabava de fer amb el cotxe, em vaig introduir per la porta. Poc després em vaig deixar anar sobre el llit procurant no despertar la dona que ja dormia de feia estona. Tal era la meva embriaguesa que em va semblar més prima, més jove i més guapa que mai.

No portava ni mitja hora, suposo, dormint la mona quan algú va irrompre a l’habitació i va començar a cridar com un animal i a sacsejar-me com un foll. Quan per fi vaig aconseguir obrir els ulls vaig descobrir que m’apuntaven amb una escopeta de caça al cap. La cosa s’havia posat terrible. Vaig pensar que era el meu últim dia a la terra. Què pretenia aquell home enfurismat? Robar-nos? Alguna cosa pitjor com ara matar-nos? La dona, al meu costat va cridar aterrida i l’home va reaccionar d’immediat baixant l’arma.

 

-Ramir, què fas amb l’escopeta? I tu, Ramon, què fas al nostre llit?

-Jo? Collons! Si m’he equivocat de casa, de llit i de dona!

 


[ESP]


Háganme caso: no beban. Y si lo hacen que sea moderadamente. A mí la noche, y sobre todo la bebida, me confunden, y mucho. Bien, felizmente puedo hablar en pasado. Después de estar a punto de morir a causa de la bebida, y la noche, afortunadamente reaccioné y ahora ya soy otro.

Hace unos años vivía en un pueblecito del Pirineo, Bescaran, donde nadie cerraba las puertas con llave ni para dormir. Era habitual presentarse en el comedor del vecino simplemente abriendo la puerta y entrando. De hecho, algunos muy atrevidos incluso dejaban las llaves puestas en la puerta. Yo no llegaba a este extremo algo peligroso, pero daba gusto vivir en un mundo donde la confianza entre vecinos del pueblo llegaba a estos extremos.

El día de la Fiesta Mayor de Estamariu, el pueblo vecino, cogí una cogorza histórica. A las cuatro de la madrugada, decidí que ya era momento de ir cerrando el grifo,  nunca mejor dicho, sobre todo porque se me habían acabado los cuartos. Era hora de volver a casa y dormir alegremente la borrachera. No sé cómo no me maté conduciendo por los cinco kilómetros de carretera, estrecha y parcialmente con fuertes curvas, que separan a los dos pueblos vecinos. ¡Quizás hubiera valido la pena, dado la tontería mayúscula que estaba a punto de hacer!

La llegada a Bescaran fue muy calamitosa. Aparqué cerca de casa y, haciendo más eses de las que acababa de sortear con el coche, entré en la casa. Poco después me lancé sobre la cama procurando no despertar a la señora que ya dormía de hacía rato. Tal era mi embriaguez que me pareció más delgada, más joven e incluso más guapa que nunca.

No llevaba ni media hora, supongo, durmiendo la mona cuando alguien irrumpió en la habitación y empezó a gritar como un animal y a sacudirme como un loco. Cuando al fin conseguí abrir los ojos descubrí que me apuntaban en la cabeza con una escopeta de caza. La cosa se había puesto terrible. Incluso pensé que era mi último día en la tierra. ¿Qué pretendía ese hombre enfurecido? ¿Robarnos? ¿Algo peor como matarnos? La mujer, a mi lado profirió un grito aterrada y el hombre reaccionó de inmediato bajando el arma.


-Ramiro, ¿qué haces con la escopeta? Y tú, Ramón, ¿qué haces en nuestra cama?

-¿Yo? ¡Cojones! ¡Si me he equivocado de casa, de cama y de mujer!






 Josep Maria Palaus Planes (2022)


JMP a AMAZON

Comentarios