45. L’ÀNGELA DE LA MEVA GUARDA


La vida del borratxo és molt dura. Sé del que parlo perquè jo n’era un i dels més importants i famosos del meu modest poble de pagès. La logística del bevedor recalcitrant mai no em fallava: el porró a l’entrada de casa; la bota, o botes, per estar sempre ben hidratat al treball sota el dur sol del Pirineu i el vell bar del poble per si de tan mamar mentre treballava al camp se m’acabava el vi i em faltaven les forces per arribar a casa sense la dosi oportuna del fruit del raïm o similar beguda alcohòlica.

No entraré en detalls de com va acabar de malament la meva destructiva afició a l’alcohol. Només us diré que va comportar accidents greus; un trist i dolorós divorci; misèria física i mental per donar i per vendre i fins intents frustrats de suïcidi. Gairebé tot el que em podia passar de dolent em  passava en aquella llarga i nefasta època i sempre m’enxampava begut. No cal explicar més. Els diaris en van plens de problemes, sovint greus, provocats per aquesta terrible droga. Tothom sap que l’alcohol és capaç de fer sortir el nostre Mr. Hide particular a mostrar la pitjor cara de l’espècie humana.

Afortunadament, després d’una lluita interna terrible i d’un auxili exterior necessari i imprescindible, vaig poder passar pàgina, que no tancar el llibre, i deixar de beure totalment durant més de quatre anys. L’esforç va valdre molt la pena fins al punt que em sentia un home lliure –fins on aquesta enganxosa droga et permet– per primer cop a la meva vida, després d’haver fugit d’aquella presó invisible, però fatal, en què vivia atrapat d’engatada en engatada.

Justament el dia del meu quaranta-cinquè aniversari, però, tot es va tornar a complicar. La celebració preparada per la meva extensa família realment estava resultant d’allò més emocionant per a mi, però la confusió d’un jove cambrer a l’hora de servir-me una cervesa amb alcohol en lloc de la 0’0 que jo li havia demanat, em va provocar un daltabaix sense precedents en la meva lluita per sortir del clot.

Alguns diran: “per una trista cervesa amb alcohol tot  aquest drama?”. I jo els puc respondre que sí, que em va representar un daltabaix i un contratemps molt gran. Aquelles venes lliures d’alcohol durant tant de temps van rebre la dosi de droga provinent de la beguda com una autèntica bomba de rellotgeria. I és que de seguit vaig sentir un gran malestar general que podria resumir dient que el cos m’urgia a subministrar-li més d’aquella droga que accidentalment havia tornat a consumir, ara en contra de la meva voluntat. Una voluntat que se les veia i se les desitjava per aturar una necessitat imperiosa de dirigir-me a la barra del bar i prendre’m  qualsevol cosa que contingués alcohol.

La decisió era ferma i just quan anava a demanar un gintònic ben carregat al cambrer algú se’m va apropar i em va tocar l’esquena. Just en girar-me  vaig descobrir, amb immensa alegria, que era l’Àngela, la meva, i encara estimada, exdona.

 

-Hola Enric! Per molts anys!

-Oh, gràcies Àngela! Quina meravellosa sorpresa.

-No volia deixar passar l’oportunitat de saludar-te i felicitar-te en aquest dia tan important per a tu i la teva família.

-T’ho agraeixo molt, moltíssim. Sovint penso en tu i com de desgraciat va ser el nostre final. Mai no t’he  demanat perdó...

-No pateixis, Enric! Jo sé que no eres tu, era l’ampolla qui manava en el nostre matrimoni i va sembrar el caos i va acabar amb tot.

-Tens tota la raó... L’alcohol dirigia i controlava tota la meva vida.

-M’han dit que portes quatre anys net...

-Sí, és veritat... Tot i que avui...

-Meravellós, Enric! Estic molt orgullosa de tu. Mai no has de tornar a caure. Ja saps com és aquesta droga. Què t`he d’explicar! Vaig a saludar la teva família. Els trobo molt a faltar.

-Ells a tu també, però sobretot jo...

-Gràcies Enric.

 

Aquell retrobament tan oportú com inesperat em va transportar al dur passat que havíem protagonitzat junts. Després d’una primera etapa meravellosa, tot es va començar a torçar irremeiablement a mesura que l’alcohol era més i més present en les nostres vides. Volia tornar a aquell desastre de passat? De cap manera! Seria capaç d’evitar-ho? Això ja eren figues d’un altre paner. La proximitat al bar i la gran quantitat d’ampolles curulles d’aquell desitjat elixir suposaven un gran contrapès a la magnitud del meu anhel de no tornar a caure.  Finalment em vaig apropar al cambrer i li vaig fer explícit el meu desig.

 

-Amic, posa’m un... got d’aigua, ben fresca!

-De València?

-No del Pirineu... ¡Ha ha ha!

 

La visió de l’Àngela i tot el que ella havia representat, i representava encara a la meva vida, em va donar les forces suficients per aturar en sec aquella nova espiral de destrucció de la mà d’aquella droga letal.  Sense ser-ne conscient la meva exdona m’havia obert els ulls en un moment crític possiblement sense retorn i li ho vaig voler reconèixer i agrair oferint-li un ball que, feliçment, va acceptar de bon grat. No va ser l’única gran sorpresa de la nit ni de la resta dels nostres dies, altre cop en comú. Des d’aquell dia l’anomeno Àngela de la meva guarda i somriu sorneguerament mentre m’abraça dolçament.




 Josep Maria Palaus Planes (2022)


JMP a AMAZON


Comentarios